PROJECTE DE TALLER DE NARRATIVA
EN EL CONTEXT EDUCATIU DE L’ENSENYAMENT SECUNDARI
Elaborat per Sònia Sellés Soler
1) CONTEXT EDUCATIU DEL TALLER
Cicle i curs: 2n cicle d'ESO, 3r ESO
2) EVENT FINAL EN QUÈ S’EMMARCA EL TALLER
El concurs literari s'emmarca en un concurs literari de contes organitzat pel centre amb motiu de la Setmana Cultural. Hi haurà tres premis de 100, 75 i 50 euros, respectivament, que els guanyadors rebran a través d'un xec per a gastar-lo en tendes del poble que s'han associat amb l'institut a canvi de promocionar-se. També hi haurà la publicació dels tres guanyadors a la revista del centre.
3) CARACTERÍSTIQUES GENERALS DEL TEXT LITERARI
Gènere: Narrativa
Tipus de composició o subgènere: Conte
Extensió aproximada del text: 2 pàgines
Caractrístiques del format en què s’ha de presentar: Es presentarà en suport informàtic, lletra Times New Roman 12, espaiat i mig, i interlineat 1'5.
Definició de contingut o tema: Els alumnes hauran de crear un conte que incloga en alguna de les seues parts (inici, nus o desenllaç) el relat “L'exprés” de Pere Calders. Així, hauran d'elaborar una narració que imite l'estil de Calders a partir d'un dels seus contes, que els servirà de model alhora que emmarcarà la història.
4) MODE DE PRODUCCIÓ DEL TEXT LITERARI
Equips de treball (individual, parelles, etc.): El treball es farà de forma individual.
6) CRONOGRAMA I CONCRECIÓ D’ACTIVITATS
El taller s'inclourà en la segona avalució per dos motius: en primer lloc, perquè la Setmana Cultural del centre és al març, i, en segon lloc, perquè el llibre de text Valencià: Llengua i literatura de 3r curs de Santillana comença la part de literatura després d'acabar la de llengua.
Així, primer es farà una introducció breu del gènere narratiu i de tots els seus subgèneres, i es donaran les característiques principals de cadascun d'ells. La segona unitat se centrarà en l'estudi d'elements narratius que els serviran per a la pràctica. Dins d'aquesta segona unitat també es treballaran, en una altra sessió, textos de Pere Calders, de manera que a partir de l'anàlisi dels seus contes es destrien les característiques bàsiques de l'autor, que hauran de servir als alumnes a l'hora de fer la seua creació, ja que els servirà de model. La tercera unitat es basarà en la creació literària per part dels alumnes que, agafant “L'exprés” com a punt de partida, hauran d'inventar una història més llarga que es presentarà al concurs. A banda, es tractaran temes relacionats directament amb la creació literària com: la presentació dels textos, la correcció lingüística i la planificació textual.
El taller es desenvoluparà en sis sessions de 55 minuts cadascuna. Val a dir que els alumnes hauran d'enllestir el conte en hores extraescolars, com s'indica a la sessió setena.
L'activitat en què s'emmarca el taller tindrà lloc de cara a la Setmana Cultural.
DESCRIPCIÓ DE LES SESSIONS:
CONTINGUTS, ACTIVITATS QUE ES DESENVOLUPEN, RECURSOS I MATERIALS NECESSARIS
PRIMERA
- La narrativa: característiques principals
- Subgèneres narratius: llegenda, rondalla, conte, novel·la...
- Presentació del projecte final.
- Avaluació inicial per comprovar els coneixements previs que tenen els alumnes: què és la narrativa, subgèneres de la narrativa, característiques narratives, autors que coneixen...
- Explicació teòrica del gènere narratiu en general i introducció dels subgèneres narratius.
- Recursos i materials: llibre de text i quadern.
SEGONA
- El conte: Estructura, narrador i focalització, personatges, recursos estilístics (sobretot ironia i paròdia).
- Explicació teòrica dels elements enumerats.
- Activitat: analitzar un conte de Quim Monzó i un de Mercè Rodoreda per a practicar i familiaritzar-se amb les característiques que s'han explicat a classe.
- Posteriorment, es farà una posada en comú amb les anàlisis dels alumnes.
- Recursos i materials: llibre de text i quadern, els contes “Uf, va dir ell” de Monzó i “El gelat rosa” de Rodoreda.
TERCERA
- Pere Calders: ironia, paròdia i elements sobtadors.
- Breu explicació de la contística caldersiana.
- Activitat: trobar les característiques del conte i les particulars de Pere Calders als contes “Invasió subtil” i “L'arbre domèstic”. Posterior posada en comú.
- Recursos i materials: textos “Invasió subtil” i “L'arbre domèstic”.
QUARTA
- Planificació del text: personatges, tema i progressió.
- Directrius de presentació del text.
- S'indicarà com s'han de presentar els textos.
- Lectura del text de partida: “L'exprés”.
- Resoldre dubtes, tant del conte com de les explicacions teòriques de les sessions anteriors.
- Activitat: planificar el text, sobretot els personatges i el tema. En primer lloc, caldrà que els alumnes facen una altra lectura del text de partida i que decidisquen tema del conte. Tot seguit, caldrà que planifiquen l'estructura i que decidisquen la posició que hi ocuparà el text de Calders. Quan els alumnes ja tinguen el conte embastat, caldrà que,itjançant un qüestionari que facilitarà el professor amb preguntes, creen el perfil dels personatges.
- Recursos i materials: fotocòpies amb una plantilla adaptada al nivell perquè els siga més fàcil fer una planificació literària.
CINQUENA
- Creació literària: esquema del text, estructura i personatges
- A partir de “L'exprés”, els alumnes hauran de crear una història que imite l'estil de l'autor (podran rellegir, si cal, els textos treballats a la tercera sessió).
- En aquesta sessió han de quedar clars tant la història, l'estructura, com els personatges i el narrador.
- Començar a escriure el conte.
- Recursos i materials: conte “L'exprés”, quadern.
SISENA
- Creació literària
- Cada alumne acabarà d'escriure el seu conte.
- El professor revisarà la creació i, si escau, en demanarà una revisió ortogràfica.
SETENA (no és una sessió de classe, sinó que és una tasca que cada alumne farà a casa)
- Informatització del text
- Correcció lingüística
- Passar el text a format informàtic i prepara-lo amb el sobre i la plica per entregar-lo dintre del termini a la Secretaria del centre.
- Cada alumne haurà d'intentar que el seu text no tinga faltes d'ortografia: diccionaris, vocabularis, correctors ortogràfics...
- Recursos i materials: ordinador i processador de textos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada