PROJECTE DE TALLER LITERARI EN EL CONTEXT EDUCATIU DE L’ENSENYAMENT SECUNDARI
Projecte elaborat per Lídia Jordà Sánchez
1)CONTEXT EDUCATIU DEL TALLER
Cicle i curs: 2n cicle d’ESO, 4t curs d’ESO
Característiques del grup: grup de 24 alumnes que cursen l’assignatura Valencià: Llengua i Literatura de 4t d’ESO. Són alumnes que vénen d’un Programa d’Ensenyament en Valencià dels cursos anteriors (16 alumnes) i d’altres que s’hi han incorporat al grup anterior que provenien del Programa d’Immersió Lingüística (8 alumnes).
2)EVENT FINAL EN QUÈ S’EMMARCA EL TALLER
Aquesta pràctica del Taller té com a objectiu que els alumnes participen en el 1r Concurs Juvenil del Còmic (fictici) que convoca l’Ajuntament de Castalla. L’objectiu és que els alumnes de 4t d’ESO creen un còmic on s’adapte una de les rondalles d’Enric Valor.
Aquest concurs té la intenció de donar difusió a part de l’obra d’Enric Valor en l’any del centenari del seu naixement.
3)CARACTERÍSTIQUES GENERALS DEL TEXT LITERARI QUE ES PRODUIRÀ EN EL TALLER
Gènere: Narratiu
Tipus de composició o subgènere: adaptació del relat narratiu (rondalla) al relat gràfic (còmic)
Extensió aproximada del text: 7 fulls de còmic com a màxim
Característiques del format en què s’ha de presentar: còmic a color o en blanc i negre, escrit en valencià, que reculla el contingut d’una rondalla. El tipus de lletra serà Comic Sans, i la grandària no pot superar els 10 punts (es pot modificar segons la grandària de les bafarades).
Definició, si escau, de contingut o tema: adaptació a còmic d’una rondalla d’Enric Valor
4)MODE DE PRODUCCIÓ DEL TEXT LITERARI
Equips de treball: aquest taller es farà en grups de 3 alumnes. Tots tres han de participar en l’adaptació de la rondalla al còmic i tots tres, en la mesura en què siga possible, s’han d’encarregar de la part artística del taller, la creació del còmic, que aniran fent al mateix temps en l’assignatura d’Educació Plàstica i Visual d’aquest curs. Després de parlar amb el professor de dibuix, intentarem dirigir els grups de manera que, com a mínim, en cada un hi haja un membre amb interessos artístics, és a dir, que s’encarregue de la direcció artística.
Farem que hi haja un director artístic, un cap de redacció i un revisor lingüístic. Això no vol dir que si no tenen assignada una faena no se n’encarreguen. La manera de distribuir així els rols ens ajudarà que cada un es responsabilitze d’una part del resultat final i que així ens siga més fàcil avaluar-los després.
5) CRONOGRAMA I CONCRECIÓ D’ACTIVITATS
Aquest taller s’inclourà dins de la 1a avaluació per dos raons:
1a. Els alumnes de 4t d’ESO, durant el primer trimestre, tracten en l’assignatura de Valencià: Llengua i Literatura, el text narratiu: la novel·la. Per tant, podrem aprofitar molt del que estan aprenent en aquest primer trimestre encara que ens farà falta avançar continguts com l’estil directe i indirecte, per exemple.
2a. La data de lliurament del còmic per a presentar-lo al concurs és l’1 de desembre. Per tant, hem decidit aprofitar la primera part del mes de novembre per a realitzar aquest taller.
El taller es desenvoluparà durant 7 sessions monogràfiques sobre aquest tema, i durant tres setmanes consecutives, en sessions de 55 minuts cada una. A més de la faena feta durant aquestes classes, els alumnes també treballaran en l’assignatura d’Educació Plàstica i Visual per a tindre preparada la part gràfica del taller, els dibuixos del còmic. Hem donat per suposat que tots els alumnes que tenim en aquest grup tenen com a assignatura optativa l’Educació Plàstica. En cas que n’hi haguera hagut algun que té aquesta assignatura com a optativa, hauríem optat per donar-li un poc més de càrrega lingüística de faena per a compensar aquesta part.
SESSIONS, CONTINGUTS, ACTIVITATS I RECURSOS NECESSARIS
PRIMERA
La rondalla: tipus de rondalles, característiques i estructura.
Presentació de la tasca final en què s’emmarca el taller.
Activitat de coneixements previs: què és la narrativa, què és una rondalla, escriptors de rondalles que coneixen. (Passarem un vídeo d’uns alumnes en què expliquen aquests conceptes bàsics. Després, els passarem unes preguntes per a fer comprensió oral i així ens assegurem que han entés el contingut del vídeo i reforcem els coneixements previs que se suposa que ja tenen).
Explicació del tipus de rondalles, de les característiques i de l’estructura. En acabar, els passem tres rondalles amb els fragments desordenats en què han de posar en ordre les parts. També hauran d’identificar de quin tipus de rondalla es tracta (meravelloses, de costums o d’animals). Per últim, els farem extraure les característiques que els hem comentat abans d’una de les rondalles (recordem que els n’hem donat 3 perquè treballen. Aquestes tres rondalles es corresponen a una d’Enric Valor, una de Joaquim Caturla i l’altra d’un recull de la vall d’Albaida).
SEGONA
Tria d’una rondalla.
Elaboració d’una línia temporal.
Visita a la biblioteca del centre perquè trien una rondalla d’Enric Valor.
A classe els mostrem un exemple de línia temporal i els expliquem com es fa. A casa, han de buscar a la Viquipèdia i a Escriptors.cat tota la informació sobre Enric Valor que els puga resultar útil per a la línia temporal. L’exposaran a classe el pròxim dia.
TERCERA
Repartiment de rols del grup.
Lectura de la rondalla i resum d’aquesta.
Mostra de la línia temporal als companys.
Els expliquem els tres rols que hi ha dins del grup segons de la part de què es facen responsables.
Han d’escenificar la rondalla perquè els companys coneguen totes les rondalles que es treballaran en el taller. Abans, en la tria de la rondalla, ja ens hem assegurat que no n’hi haguera cap de repetida. Aquesta activitat ens aprofitarà per a veure si han entés bé el sentit de la rondalla i si tenen la capacitat necessària per a encabir-la més tard en el còmic.
QUARTA
Còmic: característiques lingüístiques.
Onomatopeies
Portem a classe un bon nombre de còmics per a presentar-los el tipus de format en què han de fer l’activitat del taller. Paral·lelament, en l’assignatura d’Educació Plàstica i Visual també estan treballant els elements artístics d’aquest tipus de format. Els còmics que portem a classe són de diverses nacionalitats i èpoques, però tots en català, perquè observen els possibles models que poden seguir.
Aprofitarem aquests còmics per a treballar les onomatopeies. Després d’una breu introducció teòrica, els demanarem que les classifiquen segons si expressen sorpresa, enuig, colps diversos, etc.
CINQUENA
Estil directe i indirecte. Adaptacions al còmic.
Verbs de dicció.
Recuperem la rondalla sobre la qual havia treballat cada grup per a adaptar-la amb un estil indirecte quan siga possible.
Fem activitats, utilitzant els còmics que vam treballar la classe anterior, per a veure els usos de l’estil indirecte.
Els proposem una activitat perquè conten als companys del grup una anècdota i que ho facen usant els verbs de dicció més característics de l’estil indirecte. Els companys comprovaran que s’ha fet correctament.
SISENA
De la rondalla al còmic.
Ús del verificador ortogràfic a l’aula d’informàtica del centre.
Última fase del taller abans d’avaluar-ne el resultat. Ja tenen acabades les imatges i ara han de col·locar la història que han elaborat durant les dues últimes sessions. Se suposa que a l’hora de dibuixar les imatges han tingut en compte la rondalla que estaven adaptant. Ara potser trobaran els problemes d’espai per a adaptar el text que hi volen encabir i potser els tocarà retallar una mica més el text. Abans d’introduir el text, han de passar el verificador ortogràfic a tot el que tenen escrit i assegurar-se que el text que introduiran en les bafarades compleix les normes de presentació del concurs.
SETENA
Avaluació
Abans de presentar el còmic al concurs, els alumnes n’avaluaran els resultats. Els passem una fitxa avaluativa en què apareixen els continguts que hem estat veient durant totes aquestes sessions. L’avaluació és conjunta dels tres membres del grup i tots els grups han d’avaluar els còmics de la resta de grups. En acabar, es farà una posada en comú amb les conclusions d’aquest taller.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada